Overvaltraining

Een klant was behoorlijk agressief
Hoe reageerde je?

Agressietraining


Een overvalsituatie is een extreem voorbeeld van agressie. Het is doelgericht en jouw reactie moet zodanig zijn dat het helpt veilig uit de situatie te komen. Bij frustratieagressie, de meest voorkomende vorm van agressie, reageer je anders! In onze agressietraining, of beter 'Agressiepreventie' leer je aan de hand van onze eenvoudige en praktische principes vervelend gedrag en de ontwikkeling van agressief gedrag in een vroeg stadium te herkennen. Je bent daardoor in staat daar direct op te reageren, in gesprek te blijven en zo zelfs de relatie in stand te houden. Op deze wijze wordt ontwikkeling van afwijkend en/of agressief gedrag voorkomen en keer je dat gedrag. Hierdoor bereik je een veilige werkomgeving, waarin jij de regie hebt. 

Trainingsdoel


Na de agressietraining zullen de deelnemers afwijkend gedrag in een vroeg stadium herkennen en mentaal weerbaarder zijn. Zij zijn in staat, om zowel individueel en als team, in een spanningsvolle situatie adequaat, (pro)actief en professioneel te reageren, de-escalerend op te treden en agressie te voorkomen. 

Onderwerpen
Onderwerpen

  • Wat is agressie?
  • Soorten agressie
  • Agressieproces
  • Herkennen en erkennen van gedrag
  • ABC-gedrag
  • Vaardigheden B.A.M.© en E.G.E.L.©
  • Roos van Leary*
  • Aktiestijlen en teaminzicht
  • Spanning en stress
  • Alcohol en drugs*
  • Doel Aanpak Analyse*
  • Benaderingsfasen*
  • Aandacht en opvang

* In overleg naargelang doelstelling en trainingsduur.

Trainingsduur
Trainingsduur

  • Basis: 1 dagdeel à 4 uur of
  • Basis: 2 dagdelen à 4 uur of
  • Verdieping: 1 dagdeel à 4 uur of
  • Verdieping: 2 dagdelen à 4 uur